Ilgai ir labai ilgai rašėsi straipsnis apie šio namo interjerą. Iš pradžių svetainės interjero detalės sukėlė asociacijas apie interjero dizainą, kaip apie tapybą. Studijuojant nuotraukas atidžiau, iškilo mintys apie interjerą, kaip skulptūrą. Galiausiai pasirodė (ir gal tik pasirodė) siurrealistiniai motyvai. Taip pat atsiskleidė gamtos kieme ir aplinkos kambaryje, lauko spalvų ir linijų bei vidaus erdvių santykiai.
Ir šios temos tokios skirtingos, kad paprasčiausiai jos netelpa į vieną straipsnelį, kuris atrodytų, kaip maišelis pilnas visokiausių maisto produktų – kyšo pieno butelis, šaldytos vištos koja, obuolių maišelis ir t.t.
Tad pabandysime straipsnelį išskaidyti į kelias dalis. Kad autoriaus mintis, taip smarkiai įsipainiojusi puikiose ir intriguojančiose dizaino formose, grįžtų atgal judri ir laisva, parnešdama kuo daugiau įmanomos suvokti informacijos ir pasidalintų su skaitytojais… na bet jau su tais, kuriems patinka įvairiausios architektūrinės vizijos, maudymasis dizaino formų upokšniuose ir skaidraus tekančio vandens gurkšniai iš puikaus dekoro šaltinių.
Interjeras – Eksterjeras. Siurrealizmas interjere
Interjero dizainas kaip tapyba, – būtent šią mintį, kurios užuomazgos atsirado dar, rašant straipsnelį apie namo rekonstrukciją Ispanijoje, savo interjero projektu „ištraukė į sąmonės paviršių” interjero dizainerė Kathleen Clements iš Los Andželes. Nėra aišku, kur yra šis namas (matomai, kažkur tai už vandenyno), kuriame puikuojasi tiek daug estetikos grynuolių.
Lyg antikos ar Senovės Romos laikų architektūrinėmis formomis alsuojantis svetainės kambarys, grindų pakyla ir monumentali židinio atbraila, marmuro plokštėmis ar plytelėmis dekoruotos sienos. Antikiškai monumentali interjero architektūra.
Ir visgi svetainė, kuo tai primena siurrealistinį paveikslą: „- Tai vidus ar laukas, lyg Būti ar Nebūti?”
Svetainėje auga medis, ganosi „avys”, pelėda snaudžia po židinio atbraila, lyg laukianti, kada gi pagaliau sutems, ir ji galės pakilti į medžioklę. Futuristinių formų šviestuvas ar skulptūrinė dekoracija, pakibusi nuo lubų, vyriškio portretas ant židinio atbrailos, žemi svetainės baldai. Sunku suprasti, ar tai tik šokiruojanti ir savo detalių netikėtumu gluminanti estetika ar interjeru perteikiama kokia tai siurealistinė žinia?
.. turbūt prisimenate S. Dali paveikslą „Vergų prekyvietė su išnykstančiu Voltero biustu”, kuriame matome – dvi vienuoles, o akių žvilgsnį sufokusavus ties kitomis linijomis – poeto biustą? Kažkas panašaus vyksta ir žvelgiant į svetainės kambarį, nufotografuotą žemiau esančioje nuotraukoje: „- Žiūrime į žaliuojantį medį, keletą pufų – avių – esame lauke;…. baltos sienos, foteliai, stalas ir kilimas sugrąžina į vidų.”
Tolumoje, pro nulinkusias medžių šakas, keliautojas pamatė laukymę, kurioje jis galėjo prisėsti ant minkštos sofos ar fotelių bei pailsėti medžio šakų paunksmėje.
Kuri yra Jūsų tiesa ar realybė?
Interjeras kaip skulptūra
Praeitis, dabartis ir ateitis. Modernūs ir klasikiniai interjero dizaino atributai, meno kūriniai.
Ypač daug grožybių yra svetainės erdvėje, spindinčioje santūriai nuostabiomis detalėmis, meno kūriniais, skulptūriškais baldais. Žemiškų spalvų paletė leidžia formoms ir tekstūroms tapti pagrindiniais dėmesio traukos taškais erdvėje.
Pažvelgus šiuo rakursu, siurelistiškai tapybiška svetainės erdė įgauna akivaizdžias tūrines formas, virsdama.. skulptūrišku interjeru.
Baldų formos lyg išskaptuotos erdvėje.
O gal tai bareljefas?
Interjero dizainas kaip tapyba
Komoda, grindys, paveikslas, metalo rėmai, gyvatvorė ir medžiai lauke.
Analizuojant ar stebint interjerus, gali išryškėti įdomus rakursas, kuriuo žiūrima, ar sluoksnis, kuriuo matomas vidaus erdvių puošimas įvairiomis detalėmis ir aksesuarais.
Tai nėra interjero stilius. Nėra ir dizainerio ar architekto braižas. Ir viena, ir kita išryškėja, pvz.: tai – minimalizmo atributai, tai – vintažinio ar provanso stiliaus detalės. Kai kurie dizaineriai pasižymi savita kūrybine galia, „rašo” savo šriftu, kuris kartais inicijuoja naują stlių, arba išlieka autoriaus vizitine kortele.
Prasibraukime pro stiliaus ir savitumo kategorijas. Ženkime dar vieną žingsnelį kūrėjo link: ” – O kokiomis priemonėmis tai sukurta? Kaip dėl pačios dizaino technikos?
Tačiau kas turima omenyje, kalbant apie priemones ar techniką? Tai bus aiškiau, palyginus interjero dizainą su grafika ir tapyba. Piešime ar tapysime vidaus dekoro detalėmis?
Grafikos piešiniai, atlikti pieštuku, tušu ar anglimi yra „lengvesni” už aliejiniais dažais tapytus paveikslus ir kiek primena vidaus erdves, kurias puošia architektūrinės linijos, formos, plokštumos. Architektūrinio interjero dizaino priemonės – sienos, lubos, grindys, langai, durys, kolonos, sijos. Architektūrinės erdvės dažnai atrodo, kaip linijų, kreivių abstrakcijos, lyg nespalvoti ar spalvoti grafikos piešiniai. Jos vėsesnės, kietesnės, skambesnės – tai sakmės arba odės architektūrai.
Arba tai paprasčiausiai grafiškas interjero dekoras.
Taip pat yra „interjero dizaino tapyba”. Tai lyg potepiai teptuku dažais „erdvės drobėje”. Tūriai pasislepia spalvose, linijos išnyksta paviršiuose. Erdvės įšyla, formos suminkštėja, linijos atgyja. Tai galima būtų pavadinti tapybiniu interjero dizainu.
Tad galima piešti architektūrinėmis linijomis, kartais tai paverčiant išbaigtu architektūrinės grafikos kūriniu arba architektūrinėmis formomis tik sukuriamas eskizas, ir tapoma paviršių spalvomis, aksesuarų potepiais, baldų štrichais.
Ir ką Jūs rinktumėtės – interjerą kaip tapytą paveikslą, grafikos kūrinį, skulptūrą, o gal bareljefą?